Zasady prawidłowego odzywiania

Opublikowano: sobota, 11 lipiec 2015 admin_rs

 

 

Dzieci w wieku szkolnym powinny spożywać, co najmniej 4 posiłki dziennie, z zachowaniem równomiernych przerw między nimi (około 3-4 godziny).

images

Poranne i przedpołudniowe godziny są okresem najin­tensywniejszej pracy każdego człowieka, dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na regularne spożywanie pierwszego i drugiego śniadania. Nieodżywienie, nieprawidłowy rozwój fizyczny i intelektualny to tylko niektóre
z zaburzeń związanych ze złym odżywianiem.

PIERWSZE ŚNIADANIE – w nocy nasz organizm wykorzystuje swoje zapasy węglowodanowe, spadek stężenia glukozy we krwi objawia się zmęczeniem, rozdrażnieniem, brakiem aktywności, brakiem humoru, mniejszą wydajnością pracy. Organizm broniąc się pracuję gorzej kosztem własnej tkanek, męcząc się łatwo i szybko. Jeżeli dziecko nie chce zjeść pełnowartościowego śniadania składającego się z produktu białkowego (np. ser, jaja, wędliny, ryby), pieczywa mieszanego z niewielką ilością tłuszczu oraz dodatku warzyw i owoców to nawet bardzo małe śniadanie (złożone np. z płatków śniadaniowych z mlekiem, soku owocowo – warzywnego itp.) jest lepszym rozwiązaniem niż pusty żołądek.

DRUGIE ŚNIADANIE - nawet pełnowartościowe pierwsze śniadanie zjedzone w domu nie zaspokaja potrzeb młodego człowieka przez cały czas jego pobytu w szkole. Ten zapas energii wystarcza jedynie na około 3 godziny. Drugie śniadanie spożywane

w szkole powinno być urozmaicone, pełnowartościowe pod względem wartości odżywczej i energetycznej.

Najlepiej, aby posiłek śniadaniowy składał się z kanapki (pieczywo, produkty białkowe – mięso, wędliny, nabiał oraz dodatek warzyw i/lub owoców) przyniesionej z domu. Posiłek szkolny będzie tylko wtedy wartościowy jeżeli uwzględnimy w nim produkty zawierające witaminy i minerały, m.in. świeże warzywa i owoce

Do drugiego śniadania dzieci powinny wypijać napój (np. mleko, jogurt, herbata, sok owocowy lub owocowo-warzywny, woda mineralna). Niedobór wody w organizmie powoduje uczucie zmęczenia, znużenia, gorszą koncentrację, a więc gorsze predyspozycje do nauki. Dzieci w czasie pobytu w szkole powinny wypijać min. 0,5 litra płynów.

OBIAD – powinien składać się z zupy, drugiego dania i deseru. Drugie danie powinno składać się z produktu zawierającego produkt białkowy (np. jaja, ryby, mięso), produkt węglowo­danowy (kasza, ryż, ziemniaki, strączkowe) oraz warzywa i owoc(surówka). Deser nie powinien być wysokokaloryczny ani specjalnie słodki (kompot, sok, galaretka). 

KOLACJA -  jako ostatni posiłek spożywany w ciągu dnia, powinna być uzupełnieniem wcześniej spożywanych posiłków. Kolacja powinna być urozmaicona, niezbyt o składać się z produktów łatwo strawnych, (bez produktów smażonych, wzdymających i ostro przyprawionych). Należy spożywać kolacje nie później niż 2 godziny przed snem, późno spożywane posiłki stwa­rzają prawdopodobieństwo wystąpienia nadwagi i otyłości. 

Reasumując, dzieci niedożywione wykazują zmniejszoną odporność na choroby zakaźne i wszelkie infekcje w porównaniu z dziećmi prawidło­wo żywionymi. Uczucie głodu obniża zdolność do koncentracji uwagi, aktywności ucznia na zajęciach lekcyjnych, pogarsza nastrój, samopoczucie. Zwiększa również drażliwość dzieci i młodzieży, co często prowadzi do konfliktów z rówieśnikami i/lub nauczycielami – jest to związane między innymi z obniżeniem stężenia glukozy we krwi, będącej głównym materiałem energetycznym dla mózgu. 

Na podstawie: „Wiem co jem”, wyd. Miasto stołeczne Warszawa, 2011 r., str 9-15,  dr hab. Jadwiga Hamułka - Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW
w Warszawie

21.12.2012 (autor - DF)

Odsłony: 2421